Maria Magdalena en Jezus: "Lieve mensen, de mensheid wordt de laatste tijd met diverse conflicten, met gewapende
strijd geconfronteerd. In deze gevallen probeert een partij zijn wil aan de ander opleggen. Wanneer er agressie,
onderdrukking, dwang en moord tussen twee partijen gebruikt wordt, betekent dit dat de communicatie
tussen deze mensen en/of groepen gefaald heeft. Deze mensen of groepen zijn niet in staat geweest
om elkaar te aanvaarden, te begrijpen, te respecteren en tegemoet te komen.
In geval van agressie is er in de meeste gevallen sprake van miskenning. De agressor voelt zich veelal miskend door de
andere partij. Hij of zij voelt dat het eigen bestaansrecht bedreigd wordt en valt de ander aan. Soms kan het
echt zo zijn dat het bestaansrecht op het spel staat, maar het kan ook een aanname zijn als gevolg
van een oud onopgelost trauma dat op een derde partij geprojecteerd wordt.
Dit kan zich tussen individuen, tussen groepen en tussen volkeren afspelen. Als een individu in strijd is met zichzelf, zal dat vroeg
of laat in een relatie met een ander uitgespeeld worden. In de innerlijke strijd is er een deel van de persoon dat zich
slachtoffer voelt van een ander deel dat als dader fungeert. De persoon komt er met zichzelf niet uit en hij of zij zal
proberen het onopgeloste conflict in de buitenwereld te verwerken. Dat lost meestal niet de achtergrond van de confrontatie op.”
Waarom ontstaan conflicten?
Maria Magdalena en Jezus: “De essentie van conflicten is meestal zelfveroordeling. Het miskennen en aanvallen van een kwetsbare en minder ontwikkeld deel van jezelf resulteert in een innerlijke oorlog om dit beperkte deel weg te krijgen. Dat lukt veelal niet waardoor op den duur het veroordelend deel zich genoodzaakt voelt om het veroordeelde aspect te moeten accepteren. Op individueel niveau heeft dit vaak te maken met de relatie tussen de volwassene die zich aan de samenleving heeft
aangepast en het minder vaardige Innerlijk kind. Het uiteindelijk omarmen van je veroordeelde kind of deel
van jezelf, leidt tot het openen van het hart en het ontplooien van onvoorwaardelijke liefde.”
Van wantrouwen naar vertrouwen in de samenleving
Maria Magdalena en Jezus: "De waarden en normen en het onderlinge gedrag in de samenleving zijn een resultaat van het bewustzijnsniveau dat tussen mensen een rol speelt. Bij een hoog individueel en maatschappelijk bewustzijn, gebaseerd
op liefde en respect zal het vertrouwen onderling groeien. Mensen voelen zich gezien en gerespecteerd en
kunnen op elkaar rekenen. Zo zal samenwerking een opbouwproces tussen groepen en volkeren
stimuleren. Er is ruimte voor iedereen met behoud van gemeenschappelijke belangen.
Bij een lager collectief bewustzijn wantrouwen mensen elkaar. Zij zijn niet zeker van hun bestaansrecht en van het vervullen
van hun basisbehoeften. Dan ontstaat er overlevingsgedrag ten koste van elkaar. Heersende groepen aarzelen niet om hun
eigen zaken met geweld te verdedigen, zelfs als het ten koste gaat van de basisbehoeften en het leven van anderen.
Dat maakt dat mensen bang voor elkaar zijn. De machtigen zijn bang om hun macht en privileges te verliezen en zelf
kwetsbaar te worden. De kwetsbaren zijn bang om nog meer te lijden en zich miskend te voelen. Dit speelt door de
eeuwen heen tussen mensen en groepen. Uiteindelijk, als ze niet gehoord worden, eisen de kwetsbaren hun recht
op door middel van geweld. Dit proces heeft in bepaalde landen al een lange geschiedenis. In deze landen
hebben opstanden tot een meer democratisch systeem geleid waarin alle groepen kans maken om op
een of andere manier vroeg of laat gehoord en gezien te worden. In andere landen is dit proces nog
gaande, bijvoorbeeld als het gaat om de rechten van de vrouwen ten opzichte van de mannen.”
Van wantrouwen naar vertrouwen en vrede in de wereld
Maria Magdalena en Jezus: "Internationaal gezien speelt zich een vergelijkbaar proces uit. Sommige landen zijn meer ontwikkeld als het gaat om infrastructuur, middelen en welvaart. Individuen hebben dan meer rechten en vrijheden. En onderwijs en gezondheidszorg staan in dienst van de burgers en van het land. In andere landen is dit nog niet het geval. Er heerst
nog steeds armoede en onrecht. Internationale verhoudingen houden dit in stand. Landen, politieke systemen
en culturen zijn bang voor elkaar. Bang om gedomineerd te worden, om hun levenswijze te moeten
veranderen, om de waarden en normen van een andere cultuur of religie opgelegd te
krijgen of om hun vrijheden en bestaansrecht te verliezen.
Landen en mensen zijn ook bang voor hun verschillen. Er wordt vanuit gegaan dat de verschillen van de een een bedreiging vormen voor het bestaan en de identiteit van de ander. Op die manier wordt de waarde van deze verschillen verloren. Jullie,
mensen, hebben nu de uitdaging om de onderlinge verschillen te leren waarderen. Door een verdieping in jullie
communicatie aan te gaan, kunnen jullie ontdekken wat jullie elkaar te bieden hebben. Leren
samenwerken en een gemeenschappelijke wereld bouwen in balans met elkaar en met de natuur
is jullie huidige mogelijkheid om de wereldproblemen tot een oplossing te brengen.”
Het helen van het vrouwelijke als weg naar vrede in de wereld
Maria Magdalena en Jezus: “Het vrouwelijke is essentieel om het bewustzijn van de mensheid te verhogen. Het vrouwelijke brengt jullie terug naar liefde en respect voor elkaar, naar gelijkwaardigheid tussen mensen en met de natuur. Het opent de weg naar vertrouwen en overgave. Het lost angsten op en schept een basis voor een hogere beschaving. Beide principes,
het vrouwelijke en het mannelijke, mogen elkaar terugvinden en samenwerken. Met elkaar zullen jullie de kracht
van de verschillen omarmen en ze voor een gelijkwaardige, liefdevolle en respectvolle samenleving laten werken.
Wij zegenen jullie hiervoor, Maria Magdalena en Jezus.”
- Wil je meedoen aan de Nederlandstalige Maria Magdalena en Jezus
helingbijeenkomst van maandagavond 13 november? Klik dan hier!