Filmrecensie Maria Magdalena: Een drie sterren-film die een belangrijke stap voorwaarts betekent

Filmrecensie Maria Magdalena:  Een drie sterren-film die een belangrijke stap voorwaarts betekent

Verschillende mensen vroegen aan ons: “Moeten we naar de film ‘Mary Magdalene’ die nu in de bioscopen draait?” Dat is eigenlijk niet zo’n goede vraag aan ons als je bedenkt dat wij eigenlijk ‘fulltime’ met Maria Magdalena en Jezus bezig zijn. Zijn wij dan wel de juiste mensen om een oordeel over deze film te hebben?  We zijn bepaald niet ‘objectief’. Ons intensief met de spirituele meesters bezig zijn maakt dat wij een behoorlijk ander beeld van de historische ‘realiteit’ hebben. En wij niet alleen.

In onze boeken en cursussen vertellen Maria Magdalena en Jezus bijvoorbeeld hoe ze elkaar ontmoet hebben, hun seksuele inwijding hadden, hoe hun bruiloft was, dat ze getrouwd waren, kinderen hebben gekregen, welke indrukwekkende reizen ze samen hebben gemaakt, dat ze intensief met twaalf mannelijke en twaalf vrouwelijke discipelen samenwerkten en hoe ze samen hun leer over de Goddelijkheid van de mens hebben ontwikkeld en aan de discipelen en de hen omringende gemeenschap hebben onderwezen. En hoe ze als man en vrouw volkomen gelijkwaardig aan elkaar waren!

Kortom, iedereen heeft zijn eigen referentiekader van waaruit de film kan worden beoordeeld. Voor ons is Maria Magdalena veel meer dan dat er nu in de film wordt getoond. Niettemin, er is nog geen film geweest die haar zo prominent heeft neergezet, die haar zo uit haar klassieke positie van prostituee haalt, die haar zo nadrukkelijk eert als een intelligente, eigenzinnige en spirituele vrouw die zelf kiest, haar leven vormgeeft en opkomt voor de positie van de vrouw.

Op de film is van alles aan te merken. Het is geen topfilm. Drie sterren. Regisseur Garth Davis geeft zijn interpretatie aan het verhaal en dat mag en daar hoeven we het niet mee eens te zijn. Het is een bepaalde visie en die zet zeker aan tot nadenken. Zo wordt er vrijwel niet gelachen in de film. Maria Magdalena en Jezus worden nogal zwaar op de hand neergezet. Een beeld waarin wij ons niet herkennen. Ook de spirituele meesters hadden op bepaalde momenten veel plezier met elkaar en lieten hun liefde voor het leven merken.  Ook wordt Maria Magdalena in de film neergezet als superieur aan de wat ‘dommige’ mannelijke discipelen. En ook daar zijn we het niet mee eens. Ook vinden we de kruisiging en de opstanding inhoudelijk mager vormgegeven. Er is zoveel meer over deze spirituele momenten naar voren te brengen.

We willen echter alles ook niet vertellen en daar onze interpretatie op loslaten. Dat dient eenieder zelf te doen. Het is aan jou om te voelen of je er naar de bioscoop toe moet. De film heeft ons in ieder geval veel gesprekstof en gedachtewisselingen opgeleverd. We willen je dan ook uitnodigen om de film weldegelijk de komende week te gaan bekijken. Het is uiteindelijk de eerste film waarin Maria Magdalena alleen en ook samen met Jezus respectvol wordt geportretteerd. Dat beeld zal je bijblijven na de film en zijn werking voor je doen.

De Maria Magdalena en Jezus-energie heeft overigens zijn uitwerking al gehad. Bij hoofdrolspelers Rooney Mara (Maria Magdalena) en Joaquin Phoenix (Jezus) is de vonk op de filmset over gesprongen en ze vormen inmiddels een setje. In de film als Maria Magdalena en Jezus mocht dat nog niet, maar in het werkelijke leven geven ze het toch vorm! Hoe mooi en verrassend kan het zijn!

Gabriela en Reint Gaastra-Levin

Wil je weten hoe hun gezamenlijke leven en liefde echt was, lees dan het recente door Gabriela gechannelde boek ‘Maria Magdalena en Jezus Deel I: Hun leven, hun liefde, hun missie’ en klik hier!

Eleonora Balduk
Door

Eleonora Balduk

op 03 Apr 2018

Ik heb de film op Tweede Paasdag gezien en ondanks jullie channelings heeft de film mij aangegrepen. Vanwege het respectvolle neerzetten van Maria Magdalena. Haar moed ook. De liefde tussen haar en Jezus die subtiel werd neergezet. En niet te vergeten de liefdevolle contacten met Judas en hoe Maria Magdalena hem "vergeeft". Het triggerde me ook op mijn verdriet van mijn op 16-8-2016 plotseling overleden grote Liefde, een verdriet dat me elke dag vergezelt bij alles wat ik doe. Fijn om te lezen dat de acteurs van deze rollen nu in het echt een liefdesband hebben. Ik hoop dat hun liefde zo intens mag zijn als die van mijn geliefde en mij, en ik hoop zelfs dat ze net zo diepgaand en onvoorwaardelijk mag zijn als de liefde tussen Jezus en Maria Magdalena. Het is maar net wat ieder voor zich uit zo'n film haalt.